zaterdag 14 maart 2015

Quest 3 Swot analyse

Voor de uitwerking van quest 3 maken we een swot analyse onze eigen school. We gaan uit van door ons leerteam gekozen scenario 'plaats afhankelijk en lerende aan het stuur'
Deze post is een concept. Na de feedback van een van mijn leerteam-genoot pas ik het aan en volgt er een definitieve versie in een nieuw bericht

Visualisatie van de SWOT



Krachten van het Ds. Piersoncollege:

- Professionele ontwikkeling van docenten krijgt veel aandacht. 
     Zoals ook beschreven in het schoolplan Ds. Piersoncollege (2014) gaan ze uit van leraren met lef. Trajecten zoals effectief onderwijs en coaching on the job maken daar deel van uit.
     De directie ondersteunt hierin met tijd en geld. Ook de Pierson Academy waar men van en met elkaar leert maakt hier deel van uit. Ook worden de docenten aangemoedigd om deel te nemen aan trajecten zoals School aan Zet, onderwijskundig meesterschap in ORION verband en momenteel verkent men de mogelijkheden van LEERkracht.
        Voorloper op het gebied van het gebruik van IT.
       De school vindt de inzet en gebruik van IT onlosmakelijk verbonden met onderwijs. Alle lokalen hebben smartboards, iedere jaarlaag heeft een eigen goed geoutilleerd Open Leer Centrum en er is overal wifi in de school. Momenteel is er een pionierspilot in de atheneum 1 klassen. Alle leerlingen hebben een chromebookje gekregen. De docenten in dit traject verkennen de mogelijkheden en bij een positieve evaluatie zal deze pilot worden ingezet om dat langzaam naar alle klassen uit te breiden.
     - Leerlingen al voor een deel aan het stuur.
     Om de leerlingen in de bovenbouw havo/vwo meer zelfsturend te laten zijn, zijn er keuze werktijd uren (KWT) ingevoerd. Het doel van deze uren is dat leerlingen 1/3 van de lestijd ingezet kan worden naar eigen inzicht zodat de leerling zelf een inschatting kan maken welk vak meer aandacht behoeft dan het andere vak. KWT zorgt voor meer zelfstandigheid. Die zelfstandigheid sluit ook aan bij de eisen van de vervolgopleidingen. Ook op vmbo-t 4 zijn er plannen voor flexuren. Met als doel meer maatwerk mogelijk voor de leerling is.
   - Toets beleid.
      Door de doorontwikkeling van het toetsbeleid  wordt er KIT en RITT getoetst. Momenteel is er een discussie gaande of toetsen wel moet. Toetsen als diagnose in plaats van afrekenen is de onderliggende gedachte van de discussie.  
      
   Kansen:

   - Verbinding met vervolgopleiding en netwerken.
     De school neemt deel aan ORION. Dat is een samenwerkingsverband van onafhankelijke scholen. Deze samenwerking zorgt voor professionalisering van docenten/directie, intervisie en kennisdeling. Daarnaast is er aandacht voor LOB, stages en brede contacten met de vervolgopleidingen.
   - Gepersonaliseerd leren
     Door de investering die nu gedaan worden in de ontwikkeling van IT komt het gepersonaliseerd leren steeds dichterbij. In de Pionierspilot in ath.1 gebeurd dat in het klein. Met tot nu toe veelbelovende resultaten. 
   - Portfolio ontwikkeling in de vorm van plusdocument.
     Momenteel krijgen alleen de atheneum leerlingen bij hun diploma een getuigschrift van alle extra activiteiten die ze tijdens hun vo carrière hebben ondernomen. Het doel is om in alle jaarlagen een getuigschrift bij het diploma mee te geven. Dit sluit aan bij het voornemen van het plus document uit het sectorakkoord (ministerie OCW, 2015)
     
   Zwakten: 

  - De leerling zitten in vaste leerjaren en -niveaus.
    Om een echte omslag te kunnen maken naar lerende aan het stuur en het daarbij behorende maatwerk is het wenselijk dat mettertijd de vaste leerjaren en niveaus losgelaten zouden kunnen worden. Nu is de structuur zodanig dat dat nog niet mogelijk is.
   - Beperkte flexibele inzetbare ruimtes.
     De schoolstructuur met de vaste lokalen en de daarbij behorende bus-opstelling is niet uitnodigend voor onderzoeksgericht onderwijs. Om dat te kunnen realiseren is het noodzakelijk om ruimtes flexibel te kunnen inzetten. Zodat instructie en zelfstudie en werkgroepen enz. naast elkaar kunnen plaatsvinden.
-  - Docenten werken methode gericht.
     Veel docenten werken op school met een vaste methode. Methodes zorgen zelden voor maatwerk. Dat werkt teaching to the test in de hand. Voor het schrijven van een eigen methode en vertrouwen op eigen kunnen is er vaak handelingsverlegenheid. 

I    Bedreigingen:

     - Krimp in de regio.
      De leerling aantallen in Brabant lopen terug. Dat betekent ook minder financiële middelen vanuit de regering. En dat zorgt dan voor minder investeren in het aanpassen van schoolgebouw aan de toekomst en in de investering van IT. Dat vertraagt het veranderingsproces.
    - Docent is opgevoed met bestaand schoolsysteem.
     De veranderende visie op op onderwijs vraagt om een grote aanpassing van de docenten. Docentgestuurd onderwijs zit haast in de genen van de docent. Op het ds. Piersoncollege is dat niet anders. Er zijn bestaande niveaus verdeeld in leerjaren. Het loslaten van het bekende brengt veel onzekerheid.
    - Beperkte it vaardigheden docenten.
      It vaardigheden zijn voor de meeste docenten niet vanzelfsprekend. Het aanleren van die vaardigheden en de toepassing daarvan vraagt tijd en oefening. Veel van de docenten ervaren dat als werkdruk. Hierdoor komt de verandering traag op gang. 
   - Docenten denken vanuit sturing docent, niet vanuit de ontwikkeling leerling  
     Waarom anders doen wat best goed werkt? De lerende aan het stuur vraagt om vertrouwen in het eigen kunnen van de lerende. En van het loslaten van de klassieke visie op docentschap. Op de Pierson wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van de 21ste century skills. 



1 opmerking:

  1. Hoi Saskia,

    Ik heb je SWOT gelezen, vind vooral je sterkte/zwakte analyse sterk. Goede, helder omschreven punten. Hieronder volgt mijn feedback:

    -De onderdelen van de SWOT hebben een vaste plek in het kwadrant. Bij jou zijn de zwakte en kansen omgedraaid. Zwaktes moeten dus rechtsboven en kansen linksonder.
    -Ik vind toetsbeleid een mooie sterkte, maar zou daar een koppeling leggen naar ons scenario. Wij zeggen iets over individueel portfolio opbouwen, maar hebben niet zozeer een visie op toetsen genoemd. Kun je een link leggen naar het individueel portfolio waar wij naartoe willen?
    -In ons scenario ‘flexibel leercentrum’ leggen wij een duidelijke focus op intensieve samenwerking met bedrijven/instanties etc. Hier komt in jouw SWOT niets over terug, terwijl het een heel belangrijk kenmerk is van het flexibel leercentrum. Ik ben nieuwsgierig in hoeverre jouw school hier al bij aansluit?
    -Kansen en bedreigingen zijn ontwikkelingen van buitenaf, die van invloed (positief of negatief) kunnen zijn op jouw school. Het kan dat je school daar al op inspeelt, maar dat hoeft nog niet. In Jouw genoemde bedreiging ‘krimp in de regio’ is dat heel duidelijk. Bij andere punten uit de OT-analyse vind ik dat wat minder duidelijk en neem je jouw school nog teveel als uitganspunt:
    • Verbinding met vervolgopleiding en netwerken: Dit is echt iets wat jouw
    school doet. Eerder een sterkte dus.
    • Gepersonaliseerd leren: Dit kun je als kans beschrijven maar dan moet het algemener, bijvoorbeeld wat zie je in het middelbaar onderwijs landelijk gebeuren op dit gebied, of wordt dit bijv. door de overheid gestimuleerd?. Nu benoem je wat Pierson hierin doet en dan is het geen kans maar een sterkte.
    • Bij portfolio ontwikkeling/plusdocument noem je wel een ontwikkeling vanuit de overheid maar ga je wederom eerst uit van wat Pierson hier doet. Pak de ontwikkeling van buitenaf als kans en beschrijf daarna kort hoe Pierson hierop al inspeelt.
    • Kun je laten zien dat beperkte IT vaardigheden van docenten in algemeenheid een probleem is en niet zozeer alleen binnen Pierson? Een bron zou dit kunnen aantonen. Want dan is het een bedreiging voor Pierson voor nu en in de toekomst.

    Hoop dat ik je hiermee nog wat verder heb kunnen helpen!

    Groeten Gertie

    BeantwoordenVerwijderen