woensdag 15 april 2015

De kansen van het door ons (up to the future) geschetste scenario op het ds. Piersoncollege



Het ds. Piersoncollege is een middelgrote vo school. Qua vernieuwing zeker geen voorloper maar wel in beweging richting een andere kijk tegen over onderwijs. Professionalisering staat hoog in het vaandel en er wordt met een kritische blik gekeken of het onderwijs wat we bieden wel aansluit bij de behoeften en noden van de leerling passend in de tijd van nu.

Het flexibele leercentrum wat we schetsen in ons scenario is al een klein beetje zichtbaar in het door ons geboden onderwijs. Een van de speerpunten uit schoolplan is de leerling aan het stuur. Dat zie je nu in beperkte mate terug in de onderbouw waar de leerling zelf besluit voor welke vakken extra ondersteuning nodig is en daar zelf aktie op onderneemt. In de bovenbouw is er keuze werktijd (kwt) waar de leerlingen 1/3 van de lestijd op eigen wijze en naar eigen visie kan inzetten. Is duits moeilijk dan kies je 2 x kwt duits. Dan heb je 4 uur duits per week ipv 2 uur per week. Differentiatie en meer eigen keuze (dus motivatie) zou meer en effectiever leren teweeg brengen. In het flexibele leercentrum is leren volledig gepersonaliseerd en vanuit intrinsieke motivatie opgebouwd. Daar zijn we nog niet en om daar te komen is er een cultuuromslag nodig.

Op het moment wordt er verbouwd in de school. Alle  jaarlagen krijgen een eigen open leercentrum waar er op verschillende manieren kan worden gewerkt. Individueel, maar ook in groepen. Wifi is er in de school en volgend jaar hebben 2 jaarlagen een eigen chromebook ter beschikking. Wel is het zo dat de docenten zich vaak nog niet voldoende vaardig voelt op ict gebied. Het flexibele leercentrum vraagt daar wel om. In beperkte mate werken we nu met de 21st century skills. Deze zijn versnipperd over de vakken. De meeste vakken ( en geen leergebieden zoals geschetst in ons scenario) worden klassikaal en docent gestuurd aangeboden. Ict en sk (scrum) zijn daar een uitzondering op. 

De docent als coach is een onderwerp wat op het moment ontwikkeld wordt. Oplossingsgericht begeleiden/ positieve psychologie is vanuit de eerste klas in middels uitgewaaierd naar klas 3. Een mooie start naar nog meer vernieuwingen. Nog wel steeds in de kinderschoenen.

Zoals ik ook in mijn SWOT analyse heb geschetst zijn er al best een aantal mooie dingen gaande. Maar om bij het door ons geschetste scenario uit te komen is er nog wel wat te doen. Leergebieden, gepersonaliseerd leren, maatwerk, gericht op talent ontwikkeling enz..
Contact met het bedrijfsleven en instellingen is er nog nauwelijks. Dat kan echt veel beter.
De leerlingen zitten in vaste klassen en jaarlagen en het diploma halen ze op het niveau van het vak waar ze het slechts in zijn. Alleen echte bollebozen in het vwo kunnen in ath 5 voor enkele vakken al examen doen. 

Tot slot wil ik aanhalen dat er op school een levendige discussie en een veranderings gezinde wind waait. Ik heb bijzonder inspirerende gesprekken met allerlei verschillende collega's die iets anders willen/kunnen/verlangen in hun beroep als docent en de manier waarop we ons onderwijs vormgeven. Erg mooi en bijzonder vind ik deze gesprekken waardoor ik me onderdeel voel van een  verandering op het gebied van onderwijs samen met mijn collega's. Waar we samen leren. Docent en leerling!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten